Blogg – en kommunikasjonsform


Den gangen mediene oppdaget fenomenet blogging og skrev om det for første gang omtalte de det som en slags dagbok som var offentlig tilgjengelig på nettet. Det var mange som ikke helt forsto dette konseptet. En dagbok skal jo være en personlig sak som ikke leses av noen andre med mindre de har en eksplisitt tillatelse til det av den som har skrevet.

Nettstedet Onlinekasinoer blogger om nettkasinoer og spilleautomater slik at alle som ønsker å benytte seg av de ulike tilbudene kan finne den informasjonen de behøver der. Slik ser vi et eksempel på hvordan en blogg kan være en effektiv måte å kommunisere rundt et bestemt tema rettet mot en gruppe med felles interesser. Det samme kan vi si om kjente nettaviser. Ved å produsere artikler om nyheter som vekker en såpass stor interesse at ulike bloggere vil ønske å linke til saken for å starte debatt fungerer bloggingen som en kommunikasjonsform der nettaviser på denne måten kan kommunisere med sine lesere.

En nettbutikk som Zalando har brukt blogging aktivt som kommunikasjon og markedsføring, spesielt gjennom konkurransen Zalando Nordic Blogger Awards. Her samlet de sammen de beste bloggerne fra Norge, Sverige, Finland og Danmark. Hvert land fikk én vinner. Denne vinneren vant både et gavekort fra Zalando og en fotoseanse i Berlin. Bildene fra denne seansen brukes på Zalandos nettsider. Slik ser vi et eksempel på hvordan blogging kan være en måte for bedrifter å kommunisere på.

En blogg kan nok kanskje omtales som en slags dagbok, men det er likevel nesten det motsatt av en dagbok også. Poenget med en blogg er jo å få flest mulig mennesker til å ville lese hva som står der. Enten fordi man har et stort engasjement for det man skriver om, eller om man gjør det av kommersielle årsaker.